Search This Blog

Jan 19, 2012

Berfikir: Kawan Makan Kawan




For the past few weeks, everything is messed... im living in an anger.. seriously.
Tak tahu knpa, tp dlm hati ni..rasa marah sgt.. tapi, at the same time, i missed the old time.. when we're close and happy together... but bila dikenangkan balik..rasa nak marah,geram, dan selalu fikir kenapa?"kenapa jadi mcm ni...?kenapa aku?apa aku dah buat kat diaorg...apa salah aku pada dorg? pada org lain itu hal aku dgn org tu..tah lah..." but the thing is..past is past kan..i wanna have a nice and peace new life... 

I took abg joe's advise.. forget the past, live the moment and look for future... when i thought back, its true...
I dont hate anyone.. i just hate back stabber...and i dont accuse sape pn... ianya umum.. sape2 pn tak suka back stabber kan.. ? hey, i do love my friends, but do they love me? wallahuaalam....

well, these i'll keep in mind always:~
Life is too short to waste time hating anyone.Don't hate others.
What other people think of you is none of your business.
Forgive everyone for everything.
Each day give something good to others.
Your job won't take care of you when you are sick. Your friends will. Stay in touch.
Don't compare your life to others. You have no idea what their journey is all about.
Forget issues of the past. Don't remind your partner with His/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
You don't have to win every argument. Agree to disagree...
    • maksud dia umur kita ni tk panjang sangat utk dibazirkan untuk membenci org lain, utk bergaduh dgn org lain atau utk mengumpat org lain, so jgn membenci org lain walaupun org tu menyakitkan hati kita..mungkin itu salah satu cara dia nak uji kesetiaan kita dgn cara menyakiti hati kita...dari situ dia bole tau kita ni betul2 ikhlas ke tak nak berkawan dgn dia...apa yang org lain fikir pasal kita atau citer pasal kita kat org lain, itu bukanlah masalah kita...itu masalah dia dgn Tuhan...patutnya kita bersyukur ada kawan yg suka mengumpat kita dan bercerita keburukan kita pada org lain sebab semua pahala kebaikkan org tu akan Tuhan berikan pada kita...jadi, nasihat abg, carilah dan berkawanlah dgn org yang suka mengumpat pasal kita dan pada masa yang sama jgn terlibat pulak dgn dia kalau dia mengumpat pasal org lain dan bercerita pula pada kita...maafkan dosa semua org yg berbuat dosa pada kita samada yang kita tak tau atau yang kita tau...besar ganjarannya hanya Allah yang tau...berikan sesuatu atau berikan sumbangan pada org lain setiap hari berupa info yang berguna, ilmu, pelajaran atau sedekah atau pertolongan...pekerjaan kita tak dapat menolong kita bila kita sakit selain memberi kita duit, kawan2lah yang boleh menolong kita bila kita sakit...jagalah persahabatan....tak guna kalau kita ada duit tp tk boleh gunakan duit tu sbb tak boleh nak mintak tolong sesiapa utk belikan sesuatu...jangan bandingkan kehidupan kita dgn org lain...kita tak tau apa yang diorg harus hadapi utk mendapat kehidupan yang macam tu...lupakan kisah lalu...leave the moment...jgn ungkit kesalahan orang lain di masa lalu...ianya akan merosakkan kegembiraan yang sedang dikecapi...dan kita tak perlu menang dalam semua perbalahan atau pertengkaran atau permasalahan...walaupun kita tau kita adalah betul...bersedia untuk tidak bersetuju...share lah kat wall mi maksud dia yang abg dah trasnlate ni...mudah2an info ni sampai kat diorg2 tu semua diluar sana...dan mudah2an semua manusia bersatu dibawah bumbung Islam...musuh kita bukan sesama Islam...musuh kita yang nyata adalah Dajjal Al Masih dan sekutu2nya...

      ** so lepas ni...berhati2 lah dalam berkawan.... dont trust 100% .

No comments:

Post a Comment

surat-surat untuk ku... hihi